Update: NYE, kerst, afgelopen week en komende tijd - Reisverslag uit Claremont, Zuid-Afrika van Laura Voorde - WaarBenJij.nu Update: NYE, kerst, afgelopen week en komende tijd - Reisverslag uit Claremont, Zuid-Afrika van Laura Voorde - WaarBenJij.nu

Update: NYE, kerst, afgelopen week en komende tijd

Blijf op de hoogte en volg Laura

10 Januari 2013 | Zuid-Afrika, Claremont

Goeiemorgen allemaal,

Allereerst allemaal nog een “Happy New year!!” Hopelijk hebben jullie allemaal een fijne jaarwisseling gehad. Ik heb mij prima vermaakt op een leuk feestje bij beachclub St. Yves in Camps Bay samen met wat vriendinnen. Er waren ook nog een aantal mensen van de Hotelschool Maastricht, dus dit was wel gezellig.
Jammergenoeg stormed het die dag best erg! Geen lekker weer voor buiten te staan en als je buiten liep moest je echt je jurkje vasthouden, haha. Daarnaast zijn ze hier heel streng met vuurwerk. Op maar 2 plaatsen in heel Kaapstad zou vuurwerk worden afgestoken, maar zelfs dit was heel weinig door het slechte weer. Bij camps bay was niks te zien van vuurwerk, dus echt besef van oud en nieuw zonder vuurwerk en oliebollen was er voor mij niet. Het was wel een leuke avond en een leuk feestje!

Kerst was zoals ik had verwacht ook geen kerstgevoel en besef. 1e kerstdag heb ik mij wel prima vermaakt! (Hier hebben ze trouwens ook maar 1 kerstdag en geen kerstavond.. onze 2e kerstdag is wel een public holiday, maar is ‘boxing day’ wat dat ook precies mag zijn.. Niemand kan het me echt vertellen). 1e kerstdag was ik samen met Dorian uitgenodigd bij Judith-Anne en haar ouders in de villa die ze gehuurd hadden in Hout-bay. Prachtig was die villa zeg!! In de woonkamer een hele wand van ramen die open konden met uitzicht op de kust van Hout-bay. Een zwembad, een Jacuzzi en een patio met braai. Hier hebben we ons wel vermaakt! Eerst werden we ontvangen met een lekkere kerstbrunch/ontbijt die ze zelf hadden gemaakt. Daarna hebben we lekker in het zwembad en de Jacuzzi gezeten tot en met zonsondergang. Dorian had een kerstmuts meegenomen uit haar huis waarmee we nog wat jaloersmakende foto’s voor jullie hebben kunnen maken.
Savonds hebben we daar ook nog lekkere bruchetta’s, pastasalades en stukjes vlees van de braai (hoe ze hier een BBQ noemen) gegeten.
2e kerstdag heb ik rustig aan gedaan. Eerst lekker uitgeslapen en daarna was het plan om met Pascal, zijn vriendin die hier op bezoek was, Mike en Laurie naar het zwembad in de buurt te gaan. Het was namelijk toch wel erg warm die dag. Toen we daar aankwamen was het overvol en stond er een grote rij buiten te wachten. We zijn doorgereden naar Greenpoint. Hier is buiten aan de boulevard ook een open zwembad. Met mazzel een plekje voor de auto kunnen vinden op deze mooie dag dat iedereen vrij was, maar het zwembad konden we wel vergeten. Het zag er letterlijk en figuurlijk zwart van de mensen! We hebben besloten ernaast maar op een strandje te gaan liggen. Niet echt mooi strand, maar wel met een windje uit zee en bij de andere stranden schatte we de kans op een parkeerplaats erg klein in. Het was ook al iets van 14:30.
Vanaf Greenpoint hebben we wat avondeten bij de Spar gehaald en daarna thuis even gedoucht en omgekleed. Toen we weer fris en fruitig waren zijn we naar een studentenhuis in de stad gereden om daar met nog meer mensen ons eten op te eten. De braai stond aan en iedereen had eigen eten bij zich wat we daar hebben opgegeten buiten.

Het is momenteel zomer in Kaapstad, maar deze week regent het tot nu toe zo ongeveer iedere dag.. Dit schijnt heel normaal te zijn vertelden mijn collega’s toen ik dit aan hen vroeg. In februari en maart wordt het heel erg warm en januari is nog onvoorspelbaar weer zeggen ze. Dus ik ben benieuwd aangezien over 2,5 week februari alweer begint!

Vandaag is mijn een na laatste stagedag bij The Vineyard Hotel & Spa. Ik kan jullie vertellen dat ik erg uitkijk naar morgen, haha.
De vakantie op werk heb ik overleefd door zo’n beetje iedere dag een paar afleveringen van series te kijken . Mijn plan was om heel veel aan mijn verslagen te werken, maar als je collega vervolgens iedere dag alleen maar series of films het kijken is, en er ook nog eens voor betaald krijgt, motiveert dat niet heel erg. Overige collega’s van het hotel die langs onze afdeling liepen waren ook heel erg verbaasd dat wij daar op kantoor zaten. “Het conferentiecentrum is toch gesloten? Wat een onzin dat jullie hier moeten zitten alleen maar voor telefoontjes en emails die amper binnen komen en jullie jezelf bezig moeten houden met het kijken van films!”
Sinds gisteren is iedereen weer begonnen met werken en ben ik ook volop bezig met het afronden van mijn verslag dat het bedrijf wilt hebben. Die voor school hoeft pas later worden ingeleverd.
Aangezien er nog steeds geen conferenties of evenementen geboekt zijn tot aan het weekend en er wel iedere dag weer een man of 5 personeel op de vloer staat ingepland vroeg ik ze gister wat ze nou eigenlijk de hele dag gaan doen. Het antwoord dat ik kreeg van de supervisor: “Wij gaan hier de hele dag zitten, thee drinken, praten, nog meer thee drinken en vooral niet te veel doen!” En op de momenten dat ik ook vanuit kantoor daar even heenliep om koffie of water te halen, zaten ze vaak nog op dezelfde plek te praten. Dit is een van de grootste redenen waarom ik hier nooit zou willen wonen als ik ook nog moet werken. Wij denken zo anders over ‘hard werken’ en andere normen en warden.
De floormanager vroeg mij wanneer ik hier eigenlijk klaar was. Ik zei deze vrijdag al. Ze was helemaal verbaasd dat mijn tijd er nu al op zat. “Zo, die 3 maanden zijn snel voorbij gegaan he?! Het waren 3 maanden toch?” Waarop ik antwoordde: “Nee, het waren er 5. Haha”
Zelfs mijn eigen manager wist het niet meer zo goed. Ze vroeg mij gisteren ook nog even wanneer ook alweer precies mijn laatste dag was. Ik zei “vrijdag”. Ze zei toen”Ohja, volgende week vrijdag he?” Waarop ik weer zei: “Nee, deze vrijdag”. Manager: “Ohja, dat wist ik wel..”
Vandaag wil ik mijn verslag z over mogelijk afronden zodat ik deze morgen kan printen en overhandigen aan mijn manager. Vandaag is ze vrij, dus daarom zal morgen ook mijn eindbeoordeling plaatsvinden.

Voor de dagen erna staat al aardig wat op de planning. Zaterdag moeten we vroeg vertrekken voor onze laatste bijeenkomst van YPO in Zuid-Afrika. We gaan naar het Lwandle Migrant Labour Museum. Hier krijgen we van alles te zien en horen over een Township en Hostel. Je kunt deze van binnen zien in het museum en we krijgen een rondleiding door de Township als ik het goed begrepen heb. Aansluitend laten ze ons de film ‘Dear Mandela’ zien over Nelson Mandela uiteraard, gevolgd door een korte bespreking/discussie met lokaal publiek. Dit zal allemaal duren tot een uur of 14:00.
Daarna ga ik mee naar Isaura om daar nog iets te eten, te douchen, om te kleden en dan s’avonds met nog wat anderen naar club 31 te gaan. Misschien wel al voor de laatste keer!
Zondag staat ‘Langebaan’ op de planning. Dit schijnt een heel mooi bounty-achtig strand te zijn op ongeveer 2 uur rijden hier vandaan. Dit stond bij een aantal mensen op het verlanglijstje en aangezien de weekenden op beginnen te schieten voor de meeste mensen, hebben we dit maar voor aanstaande zondag gepland.
Voor mijn vakantie staan nog een aantal dingen op de planning die ik wel zou willen doen. Of ik het allemaal ga doen is een tweede, dat ligt er natuurlijk ook aan of er nog meer geintereseerden zijn:
- Lion’s Head beklimmen (een berg met klim van ongeveer 1-1,5 uur en boven op de top heb je dan 360° uitzicht)
- Hout bay market. Net zo’n soort food market zoals de Old Biscuit Mill.
- Seal Isand. Dan kun je vanaf Hout bay met een boot naar het ‘zeehondeneiland’.
- Stranden bij de Indische oceaan zoals Muizenberg en/of Simons Town.
- Skydiven. Ben er nog niet uit of ik dit echt durf en ga het ook niet alleen doen, maar als er nog iemand mee wilt lijkt me dit een goede manier om mijn borg dat ik cash terug krijg nog uit te geven.
- Garden Route (bekende rondreis met de auto naar veel plaatsjes)
- Paragliden. Dit wil ik misschien tijdens de Garden Route doen.
- Naar een safaripark en op de foto met een cheetah, leeuw, luipaard oid.
- Er zijn nog een aantal restaurantjes die ik wil proberen
- Ik moet en zal proberen zo bruin mogelijk terug te komen 
- En er is nog een mooie Spa met heel mooi zwembad waar ik in de vakantie nog een keer een dagje door ga brengen.
Genoeg te doen dus denk ik zo en ik denk dat ik de komende maand wel doorkom. Daarnaast zal ik natuurlijk ook nog wat tijd aan mijn verslagen besteden. Deze wil ik helemaal klaar hebben als ik in Nederland aankom.

Het einde van deze maand moeten we vertrekken uit onze flat. Ik heb al geregeld via het bemiddelingsbureau dat ik mijn laatste tien dagen weer in een huis van hun in de stad kan wonen. Hopelijk gaat dit lukken in een huis waar nog meer mensen van dezelfde vlucht als ik wonen. Wij zijn een van de laatste studenten van deze lichting die vertrekken.

Over precies een maand zit het erop! Ik kijk ernaar uit om weer terug te gaan, maar zoals jullie zien heb ik ook nog aardig wat op mijn lijstje staan hier. Als ik daarnaast aan het koude winterweer in Nederland denk en het hier over 2,5 week heerlijk strandweer moet zijn... Ik mag niet klagen!

Van maandag 11 februari tot en met vrijdag 15 februari zal ik even bij mijn ouders slapen. Daarna zal ik die vrijdag/dat weekend weer met hulp van mijn vader terug verhuizen naar Maastricht! Maandag de 18e begin ik alweer met school. Ik ga beginnen met mijn keuzeminor: Marketing en nieuwe media in Sittard.

Dit was het weer zover.. Binnekort weer een nieuw verslag!

Liefs, Laura.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Mijn 3e jaars stage van mijn opleiding Facility Mangement Event&Leisure ga ik lopen bij het Vineyard Hotel & Spa in Kaapstad! Ik vertrek 20 augustus 2012 en ga 10 februari weer terug. In deze periode zal ik zo nu en dan hier een bericht en foto's posten.

Actief sinds 19 Aug. 2012
Verslag gelezen: 221
Totaal aantal bezoekers 12226

Voorgaande reizen:

20 Augustus 2012 - 10 Februari 2013

Mijn tweede Buitenlandse stage

Landen bezocht: