Eerste bericht vanuit Capetown! - Reisverslag uit Observatory, Zuid-Afrika van Laura Voorde - WaarBenJij.nu Eerste bericht vanuit Capetown! - Reisverslag uit Observatory, Zuid-Afrika van Laura Voorde - WaarBenJij.nu

Eerste bericht vanuit Capetown!

Blijf op de hoogte en volg Laura

23 Augustus 2012 | Zuid-Afrika, Observatory

Hoi allemaal,

Hier mijn eerste berichtje vanuit het mooie, maar savonds het snachts nog super koude Capetown!

Mijn reis is goed gegaan, we waren in totaal met een groep van acht studenten van Hogeschool Zuyd, waarvan ik er 5 al goed kende.
Na een korte overstap in Londen van een uurtje zijn we vervolgens daar vandaan rechtstreeks naar Kaapstad gevlogen. In totaal hebben we er ongeveer 14 uur over gedaan, maar dit was goed te doen aangezien we allemaal ongeveer 5 tot 6 uur geslapen hebben!

Maandagavond vertrokken, dinsdagochtend om 6u in het vliegtuig (English breakfast!, bah) ontbeten en rond 7.45 geland. We werden opgehaald door Karin, de eigenaaresse van Xchange (het bemiddelingsbureau). Iedereen werd snel afgezet bij zijn/haar huis, waar je vervolgens je koffers in je kamer moest zetten en snel je paspoort, geld, telefoon en camera mee moest nemen. Iedereen mocht even mee in de huizen naar binnen, dus we hebben ook een beetje een idee hoe de anderen erbij zitten.
Toen iedereen zijn of haar spullen had afgezet hebben we meteen een orientatietour gedaan om een beeld te krijgen van Kaapstad. Dit was onder andere vanaf een berg genaamd 'Signal Hill' (foto's volgen nog). Vervolgens zijn we naar een centrum (Gardens) gegaan om daar geld te pinnen, de belangrijkste eerste boodschappen te doen en een simkaart te kopen.

Hierna werd iedereen weer thuis afgezet en had je eindelijk tijd om eindelijk je koffers uit te pakken en jezelf op te frissen. Ik ben toen samen met Pascal (ook een jongen van HsZuyd bij mij in huis die dezelfde vlucht had, maar ik nog niet zo goed kende) en Denis (jongen waarbij ik in de klas heb gezeten en al een paar dagen eerder in kaapstad in hetzelfde huis zat) naar supermarkt en andere kleine winkeltjes gelopen bij ons huis in de buurt. Eenmaal thuis was het alweer tijd om weg te gaan naar Frank. Frank is een Nederlander die jaren geleden voor de liefde van zijn leven naar Zuid-Afrika is verhuist en voor YPO bijeenkomsten geeft aan studenten over de cultuurverschillen, veiligheid enz. Iedereen die het YPO traject volgt moet naar deze bijeenkomsten. Dit was de eerste meeting, bij hem thuis. Er volgen er nog twee: 1x als bezoek aan een Township en de laatste keer als slotbijeenkomst.
De eerste meeting bij Frank was van 19.00-21.00. En hoe interessant sommige dingen ook waren, het was moeilijk voor ons om de ogen open te houden!

Na de bijeenkomst hebben we een taxi naar het centrum genomen en bij Beluga gegeten. Dit is een van de betere restaurants, maar nog steeds niet duur. Bijvoorbeeld: een heel bord sushi wat gewoon echt te veel was, voor ongeveer 11,50 euro. Een fles sauvignon blanc, erg lekker: 9 euro. En je servet werd zelfs voor je uitgevouwen en op je schoot gelegd. Mike is een van onze groep en is vorig jaar in Kaapstad op bezoek geweest bij vrienden van hem die daar stage liepen en wist al van dit restaurant. Vandaar dat we hier meteen de eerste avond al zijn gaan eten.

Het eten deed ons goed en misschien was het ook de wijn die de sfeer erin bracht, maar we hadden wel weer energie om meteen maar even de stad in te gaan. We zijn naar Longstreet gegaan en hebben hier nog een paar drankjes gedaan. Longstreet is de uitgaansstraat hier met veel clubs en bars. De naam van waar wij geweest zijn weet ik even niet meer, maar het was een soort Ierse pub met live muziek waar het in het weekend altijd bomvol zit. Het was gezellig, de sfeer zat er goed in en de alcohol kwam hard aan na zo'n lange dag. Bij sommige zelfs iets te hard (he Loek ;)).

Na een hele lange dag waren we bekaf en lagen rond 2u snachts in bed. De volgende dag zijn we naar Campsbay geweest. Heel mooi strand en allemaal leuke bars, restaurants en clubs! Dit is het rijke gedeelte en hier zijn ook vaak fotoshoots enz. Een paar foto's hiervan staan op Facebook.
Hebben hier lekker geluncht en vervolgens een beetje getourd. Sommige van onze groep hebben al een auto gehuurd, ik nog niet.

Savonds zijn we weer uit eten geweest. Dit keer bij Panama Jack bij de Waterfront. Hier hebben ze hele goede vis, alleen was het wat lastig te vinden met de auto. Na het eten ben ik naar huis gegaan aangezien ik vanmorgen om 9u opgehaald werd door het bemiddelingsbureau om kennis te maken met mijn stagebedrijf.
Ik ben thuis nog wel even bij mijn huisgenoten in de woonkamer gaan zitten. Ik had ze tenslotte nog amper gezien.

Ik woon in een huis voor 14 studenten. Momenteel wonen er 3 Amerikanen (1 stelletje en 1 vriendin die hun voor 3 weken is opzoeken), 1 meisje uit Zwitserland en 2 uit Duitsland en Pascal, Denis, Robert en ik van Nederland. Robert is gisteravond laat aangekomen en is ook van Hogeschool Zuyd via YPO, maar kende ik ook nog niet. 1 Duits meisje was op vakantie dus heb ik vandaag pas ontmoet en de andere Duitse heb ik helemaal nog niet gezien, want die zit tijdelijk buiten Kaapstad voor haar stage. Wij van Hogeschool Zuyd zijn de eerste van de nieuwe lichting. De anderen vertrekken allemaal weer rond september en oktober en er komen steeds meer nieuwe mensen bij. Vooral Nederlanders uit Groningen hebben we begrepen en alleen nog maar meisjes.
Het huis heeft 4 badkamers (2 met bad en 2 met alleen douche en allemaal met wc en wastafel), 2 woonkamers, 1 grote keuken en 3 buitenplaatsen.
Ik moet mijn slaapkamer delen met een ander meisje, maar lig nu nog steeds alleen. Waarschijnlij wordt het een meisje uit Groningen, maar wie precies en wanneer weet ik nog niet. Mij hoor je niet klagen, ik vind het prima zo alleen. (en ik heb bijna alle kastruimte in beslag haha)

Je moet hier wel de hele dag Engels praaten, in huis, op straat, in de winkels en restaurants en met de mensen van Xchange. Even wennen en ik moet nog vaak naar woorden zoeken, maar wel goed om mijn Engels te verbeteren.

Vanmorgen ben ik dus naar mijn stagebedrijf geweest en het is echt een heel mooi en groot hotel. Ik heb een gesprek gehad met de HR-Manager en haar staigare. Ze waren heel aardig en als ik laat merken dat ik het wil kan ik echt heel veel leren en krijg ik veel mogelijkheden.
Ik begin maandag en ga dan iedere dag op een andere afdeling meelopen om zo het bedrijf goed te leren kennen. Op de banqeting waar ik ga stage lopen moet je namelijk met veel afdelingen communiceren en daarom is het handig als ik weet hoe het overal ongeveer aantoe gaat en ik de bijhorende managers ken. Maar het zal wel veel informatie worden de eerste week en ik denk dat ik ook vaak zal verdwalen in het hotel!
Als ik eenmaal aan het werk ben op mijn afdeling zal ik ook wel eens gasten en opdrachtgevers van de banqeting moeten rondleiden door de plaatsen waar we arrangementen voor aanbieden, dus dan moet ik de weg ook goed kennen.
Als ik laat merken dat ik graag wil en liergierig ben, dan kan ik uiteindelijk meteen onder de banqueting-manager komen. Dus als haar assistent. Daar wil ik natuurlijk wel voor gaan!
Mijn specifieke opdracht voor school bepalen we na de eerste week, omdat ik dan een beter beeld heb van het hotel en zij van mij.

Vanmiddag zijn we even naar een winkelcentrum geweest om te zoeken naar meer WARME kleding, want het is echt hartstikke koud hier zonder verwarming in de huizen. Savond slaap ik in een legging, daaroverheen een trainingsbroek, sokken, een t-shirt met lange mouwen en daarover nog een trui en onder 3 dekens haha. Het is ook nog eens heel vochtig hier in de huizen, dus was droogt alleen bij mooi weer en dan is het meteen file bij de wasmachines. Vandaag en gister was het smiddags wel mooi en lekker weer, maar zoals nu savonds is het weer heel koud. Maargoed hopelijk nog maar voor een paar weken en dan begint het voorjaar. Ik zou willen dat de winters zoals hier in Nederland zo waren!
Helaas nergens meer echt dikke kleren kunnen vinden, alleen maar zomerdingen. Wel wat handdoeken gekocht en kaarsen voor op mijn kamer in de hoop dat het wat warmer en droger wordt dan.

Er komt nog een jongen die in hetzelfde bedrijf gaat stage lopen op de Marketing afdeling dus misschien dat ik daar in de toekomst een auto mee ga delen. Alleen kan ik het namelijk niet betalen, maar het is wel veel handiger. Nu ben ik afhankelijk van anderen en een auto delen is veel goedkoper dan elke keer naar stage met een taxi. Dan komen de andere ritjes er nog bij. Je kunt hier wel met openbaar vervoer, maar dit is alleen veilig in de reguliere werk spits. Aangezien ik onregelmatige diensten heb en ook wel eens savonds en in het weekend moet werken, raadden ze mij het sterk aan om toch een auto te huren. Wanneer de jongen precies aankomt en waar die gaat wonen weet ik nog niet. Op stage zijn ze ook aan het rondvragen wie bij mij in de buurt woont van collega's voor in het begin en anders ga ik met taxi's.

Ik kan nog wel veeeeel meer vertellen, maar ik zit nu in een internetcafe vlakbij mijn huis, want internet in ons huis doet het al zo'n 4 weken niet. Ik heb al een lokaal nummer en heb er ook prepaid internet op gezet. Ik moet het niet teveel gebruiken want alles gaat per kb. Maar ik heb er wel whatsapp op, dat schijnt zonder foto's niet zoveel te verbruiken.

Hier dus nog even mijn adres en telefoonnummer:
Florence Road 4&6
7925 Observatory, Capetown

telefoonnummer: 027-726684879

Stagebedrijf: The Vineyard Hotel & Spa, Newlands, Capetown.

Foto's en meer verhalen volgen snel!

Love from Capetown! xxx


  • 23 Augustus 2012 - 21:31

    Anne-Marie Van YPO...:

    Hey Laura,
    superleuk om je eerste verslag te lezen! Wat heb je al veel gedaan en gezien in die paar dagen! Maar wel goed want hoewel je nu nog denkt dat je heel lang in Kaapstad bent zul je zien dat de tijd vliegt en voor je het door hebt ben je al weer over de helft (en dan is het inderdaad lekker warm!). Geniet er dus maar met volle teugen van en doe je best op stage zodat je ook daar een uitdagende en interessante tijd krijgt. Maar vooral: enjoy!
    groetjes uit Sittard

  • 23 Augustus 2012 - 22:16

    Martijn:

    Klinkt heel cool allemaal Lau! Kan haast niet wachten om zelf te gaan. Ik zal een beetje zon sturen zodra ik ben aangekomen want voor zover ik het begrepen heb is daar genoeg van op Mauritius haha.

  • 23 Augustus 2012 - 22:27

    Sheila:

    Lauuu super leuk verhaal!!! Blijf dat vooral volhouden ;) dan kan ik vanaf hier nog een beetje meegenieten!! Heeel erg veel plezier daar!! En groetjes aan iedereen!!! Xxxx

  • 23 Augustus 2012 - 22:35

    Esther:

    Hoi Laura,
    Wat een leuk verslag heb je gemaakt! Klinkt allemaal goed. Jammer dat je het zo koud hebt! Ik wens je heel veel succes met je stage en zal af en toe je verslag lezen. Heeeeeel veeeeeel plezier! Dikke kus uit Utrecht!

  • 24 Augustus 2012 - 06:13

    Mars:

    Leuk lau! Panama Jack is idd heerlijk eten al ziet het we wel wat apart uit hè ;) dikke kus! X

  • 25 Augustus 2012 - 08:52

    Simone:

    Hee lieve Lau!
    Wat een leuk en lang verhaal al!
    Hoop dat je kamergenootje gezellig is en dat ze geen bergen met kleding mee heeft ;-)

    Have fun en doe ze de groetjes daar!
    xxxx Appelknuf

  • 27 Augustus 2012 - 12:32

    Arno:

    Dat klinkt als geslaagde eerste dagen. En de Kaapse lente zit er aan te komen, dus het wordt straks alleen maar warmer. Lekker leren en genieten daar. Groetjes aan Nelson.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Mijn 3e jaars stage van mijn opleiding Facility Mangement Event&Leisure ga ik lopen bij het Vineyard Hotel & Spa in Kaapstad! Ik vertrek 20 augustus 2012 en ga 10 februari weer terug. In deze periode zal ik zo nu en dan hier een bericht en foto's posten.

Actief sinds 19 Aug. 2012
Verslag gelezen: 270
Totaal aantal bezoekers 12236

Voorgaande reizen:

20 Augustus 2012 - 10 Februari 2013

Mijn tweede Buitenlandse stage

Landen bezocht: